Maranatta

Indiferent de ceea ce crezi, Dumnezeu este!

Cum să te comporţi ca părinte cu copiii tăi adolescenţi?


Vârsta adolescentă, este o vârstă plină de aventuri, o vârstă în care tinerii caută noi cunoştinţe, noi relaţii, noi descoperiri cât şi vor să se afirme ca şi personalitate. Această dorinţă de a fi cineva, deseori duce la neascultare de părinţi. Adolescentul crede că el este cel mai înţelept. Că nimeni nu înţelege ceea ce înţelege el. Că nimeni nu ştie ceea ce ştie el. Că părinţii îl limitează şi nu îi permit să se manifeste în toată “splendoarea” sa.  Deseori părinţii rămân necăjiţi de la o asemenea comportare, se învinovăţesc pentru că nu au reuşit să îşi educe destul de bine copilul. Nu ştiu cum să procedeze în aceste situaţii. Totuşi ce e de făcut?
Găsim un caz de rebelitate  faţă de părinţi şi în Biblie. Iată ce ne relatează Biblia la acest caz:

Un om avea doi fii. Cel mai tanar din ei a zis tatalui sau: „Tata, da-mi partea de avere, ce mi se cuvine.“ Si tatal le-a impartit averea.  Nu dupa multe zile, fiul cel mai tanar a strans totul, si a plecat intr-o tara departata, unde si-a risipit averea, ducand o viata destrabalata.
(Evanghelia după Luca 15.11-13)

Un tânăr (cel mai tânăr dintre cei doi copii ai tatălui), şi-a cerut partea sa şi a plecat departe. Care a fost motivaţia lui? Motivaţia lui era viaţa destrăbălată care o dorea. Nu a ezitat să îşi împlinească dorinţa. A plecat şi a risipit averea…
Dar toate aceste dorinţe din adolescenţă, 99%  nu duc la bine. Aşa s-a întâmplat şi în cazul acestui fiu rebel.

Dupa ce a cheltuit totul, a venit o foamete mare in tara aceea, si el a inceput sa duca lipsa.  Atunci s-a dus si s-a lipit de unul din locuitorii tarii aceleia, care l-a trimis pe ogoarele lui sa-i pazeasca porcii. Mult ar fi dorit el sa se sature cu roscovele, pe care le mancau porcii, dar nu i le da nimeni.
(Evanghelia după Luca 15.14-16)

În cazul tânărului nostru erou, îl vedem ajuns dintr-o stare de fiu a unui  om  gospodar şi cu avere, la o stare de rob. Rob a unor oameni străini, într-o ţară străină. Rob care păştea porcii. El a ajuns rob dorinţei rebele ce a avut-o. Atât de mult a vrut să ajungă în această ţară, să facă tot ce dorea el. Şi a ajuns… robul acestei ţări, păscând porcii oamenilor străini.

Si-a venit in fire, si a zis: „Cati argati ai tatalui meu au belsug de paine, iar eu mor de foame aici!  Ma voi scula, ma voi duce la tatal meu, si-i voi zice: Tata, am pacatuit impotriva cerului si impotriva ta, si nu mai sunt vrednic sa ma chem fiul tau; fa-ma ca pe unul din argatii tai.“ Si s-a sculat, si a plecat la tatal sau.
(Evanghelia după Luca 15.17-20)

Dar această experienţă l-a ajutat mult. El “şi-a venit în fire”! Doar atunci “i-a venit mintea la cap” şi a înţeles greşeala care a făcut-o.  A înţeles că nu a procedat corect, că a păcătuit împotriva părinţilor şi că a ajuns aşa din cauza rebeliunii lui. A hotărât să se întoarcă înapoi, ca să nu fie robul unor străini, ci, dacă a voi tatăl său, să fie măcar robul lui, dacă nu fiu…
Care totuşi a fost reacţia tatălui? Cum a procedat el în asemenea situaţie?

Cand era inca departe, tatal sau l-a vazut, si i s-a facut mila de el, a alergat de a cazut pe grumazul lui, si l-a sarutat mult.  Fiul i-a zis: „Tata, am pacatuit impotriva cerului si impotriva ta, nu mai sunt vrednic sa ma chem fiul tau.“  Dar tatal a zis robilor sai: „Aduceti repede haina cea mai buna, si imbracati-l cu ea; puneti-i un inel in deget, si incaltaminte in picioare.  Aduceti vitelul cel ingrasat, si taiati-l. Sa mancam si sa ne inveselim;  caci acest fiu al meu era mort, si a inviat; era pierdut, si a fost gasit.“ Si au inceput sa se inveseleasca. (Evanghelia după Luca 15.20-24)

Chiar dacă a fost un fiu rebel, care s-a răzvrătit împotriva lui, tatăl l-a primit cu o mare bucurie înapoi. L-a primit nu ca rob, ci ca fiu.

Ce lecţii putem învăţa de la tatăl acestui copil răzvrătit?

  1. Nu l-a ţinut lângă el atunci când acela a dorit să plece. I-a dat ceea ce i se cuvine. Şi-a îndeplinit până la urmă datoria de părinte. La sigur că i-a dat o educaţie până atunci, i-a oferit tot de ce avea nevoie el ca fiu. Dar când acesta a dorit să plece, i-a dat drumul… Nu l-a impus, dacă nu a reuşit să îl convingă, i-a dat drumul.
  2. L-a observat de departe… Era în aşteptarea fiului său! Aştepta întoarcerea lui. Posibil se ruga pentru el. Nu l-a lepădat, ci căuta cu fel şi chip ca fiul său să îşi înţeleagă greşeala.
  3. L-a primit înapoi ca fiu. Nu l-a făcut rob, chiar dacă acela i-a risipit averea ce îi aparţinea. Se bucură pentru că fiul său a devenit unul care a înţeles greşeala lui şi s-a întors la el.

Ce lecţii poţi învăţa ca şi tânăr în vârsta de adolescenţă?

  1. Nu întotdeauna dorinţele tale duc la ceva bun. Deseori aceste dorinţe te vor subjuga şi vei deveni robul acestor dorinţe, aşa ca în cazul acestui tânăr.
  2. Nu dispreţui părinţii… Nu uita că ei au trecut deja prin vârsta ta. Tu încă mai ai să ajungi ca ei. Sfaturile lor sunt pline de dragoste şi cu dorinţa de  a  te ocroti de răul din jur.
  3. Nu te crede cel mai înţelept. Mândria duce la pieire. Vei fi nimicit de mândria ta.
  4. Nu uita că nu e prea târziu să te întorci înapoi, chiar şi atunci când nu ai ascultat şi ai făcut deja greşeli în viaţa ta…
  5. Recunoaşte-ţi vina. Vino înapoi şi cere-ţi iertare. Vino-ţi în fire!

Concluzie:

În această lume, suntem cu toţii nişte fii risipitori faţă de Tatăl nostru ceresc… Ne-am răzvrătit cu toţii împotriva Lui şi am ajuns robi dorinţelor noastre. Am ajuns robi păcatului… El, Tatăl nostru ne-a creat fii de împăraţi, dar noi am ajuns robi… Totuşi nu e târziu să ne întoarcem la El, pentru că El ne aşteaptă cu braţele deschise şi caută să ne “venim în fire”. El ne priveşte de sus şi cu durere aşteaptă să ne lepădăm de păcatele noastre, să lăsăm “slujba noastră de a paşte porcii cuiva” şi să venim la El, ca să fim copiii Lui.  Putem face acest lucru, până mai avem timp.  Întoarce-te la Tatăl tău şi plânge-ţi păcatul! Vino cu pocăinţă la El şi cere-ţi iertare pentru tot răul făcut de tine. Spune-I că vrei să fii din nou copilul Lui şi El te va primi înapoi.

(Dacă nu ştii ce înseamnă pocăinţă, întreabă pe preotul tău şi el îţi va spune ce trebuie să faci. Dacă nu ştii la cine să mergi, caută o biserică, întreabă de cineva cum poţi să devii din nou copilul lui Dumnezeu! Nu ştii cât timp ţi-a mai rămas …)

Single Post Navigation

One thought on “Cum să te comporţi ca părinte cu copiii tăi adolescenţi?

  1. Mihai on said:

    Buna,
    am citit acest blog despre fiii care ne fac probleme, despre cei adolescenti care se cred „mari si tari” si nu le pasa de noi parintii lor si mai rau nu le pasa nici cum arata si nici cum se ingrijesc. Asa este fiul nostru.
    Avem un fiu si tare greu ne este cu el. Are 20 ani impliniti, ii place sa bea, cere tot timpul bani si pe aceasta tema avem nenumarate discutii. Nefiind de acord cu asta ne-am despartit si fiecare locuim in alta parte. Acum nu mai lucreaza, are pretentie de bani, ma considera ca nu sunt bun de tata, ca nu am fost alaturi de el cand a fost mai greu, etc. Pe mine si pe sotia mea ne doare tare, dar nu avem ce face.. Ce pot sa zic? Este foarte greu. Am intrat intr-o comunitate crestina, sperand ca ne vom mai drege ranile, ca vom mai avea un sprijin, ca poate cineva asa pe nepusa masa va discuta cu fiul nostru. Am ramas tare dezamagit cand am aflat ca de fapt nimeni nu doreste sa se implice in problema celuilalt. Asa ca noi nu suntem, spun eu, crestini cu adevarat. Nici eu nu sunt si-mi pare rau de asta. Daca cineva ar fi avut nevoie de mine eram prezent, dar nimeni nu m-a solicitat in nimic. Crestinismul pierde teren si ne mai miram de ce? Este clar, lipsa de actiune, de interes, egoismul fac ca sa nu fim crestini cu adevarat. Imi pare rau, bine ar fi fost daca crestinismul ar fi luat avant si asta numai daca noi cei care ne consideram crestini am fi fost dornici de actiune, dar nu… nu suntem. Imi pare rau de noi toti, mai ales de cei care au probleme. Neimplicarea tuturor, nepasarea fac ca viata noastra asa-zisa crestina sa fie total NEcrestina. Sper ca Dumnezeu sa-mi ierte vorbele grele si sa-mi arate ce trebuie sa fac pe mai departe.

Lasă un răspuns

